Dette var udsigten fra hotellets strand.

Poolområdet på hotellet. Der blev bygget inde på nabogrunden. Det gav lidt støj, men det var ikke meget.

Udsigten fra vores balkon. Palmerne stod lidt i vejen for udsigten til havet men vi kunne sagtens se det.

Udsigten på bagsiden, hvor vi gik ind på værelset var knap så flot, - men meget Egyptisk har vi så kunnet konstaterer.

Der var en del vejarbejde i byen. Det var så som så med afspæring med der var da lagt en planke så man kunne komme over. De har lange arbejdsdage.

Vores hotel set fra forsiden. Vi venter på at blive hentet til en tur rundt i byen.

Et kig hen ad gaden foran hotellet.

Man skal ikke køre langt før det er ørken.

Et typisk gadebillede i Hurgarda.

En blandet forsamling og mere eller mindre fuldførte huse.

Sådan bygger man i Egypten. Et skellet støbes op i beton. Siden fyldes der ud med mursten, - på et tidspunkt - måske.

Busser, æsler, kameler og taxier - det er Egypten

Nummerpladen ser lidt anderledes ud her i Egypten.

Det er flotte bygninger her i den nye marina.

Et kig ud i havnen med det flotte blå vand.

Det var igennem dette mylder af biler og fodgængere bussen skulle mase sig igennem, men den var størst og med det kraftigste horn , - så det gik.

På vej mod Luxor. Turen tog 5 timer. Vi startede kl. 04.30.

Rasteplads på turen til Luxor.Alle busser holdt pause her så det trak Beduiner til for at tjene lidt på fremvisning af deres dyr.

Der var mange kontrolposter med bevæbnede vagter på turen.

En by lidt før Luxor som faktisk er Egyptens reneste by. Der gik gadefejere alle vejne, - men det kunne også tydelig ses.

Der er mange der må klare sig med lidt.

Langs floden høstes der sukkerrør.

Langs med denne side flod til Nilen bor der en del menesker.

Så krydser vi Nilen første gang.

Disse 2 imponerende figurer står lige før Kongernes Dal.

Kongernes dal i Luxor set udefra. Vi måtte ikke tage billeder inde i området.

Vi var inde og se hvordan man lavede forskellge ting i stenarten alabast.

Vi går ombord i en båd for at sejle lidt på Nilen og spise frokost på den anden side.

Indgangen til det store Karnak Tempel i Luxor.

Vi havde en lokal guide med i Luxor.

En obeliks som består at ét stykke granit.

Èn af Faraoerne.

Det ser meget fattigt ud her langs floden.

Så skal dagens høst af sukkerrør køres hjem eller til forarbejdning. Der var 2 togstammer på hver 30 vogne, som vi måtte holde tilbage for.

Mens vi var på tur i Luxor havde personalet lavet disse 2 svaner på vores seng

Så er der dømt sol på hotellets egen strand.

En tur i rødehavet. Jeg så ingen hajer.

Frokost med udsigt fra hotellet strandservering. Flot hat Marianne har på !!!

Der kom af og til et æsel og en vogn på tværs mellem bilerne. Utroligt af der ikke sker noget.

Vi sejler ud fra Marinaen og ud til en "øde" tropeø.

På vej ud til "tropeøen" så vi delfiner.

Så kommer vi til øen. Der er først for nyelig givet tilladelse til at bygge en restaurant på øen, - men den er godt skjult i bast og sivmåtter

Det var lige som at være på en tropeø med helt klart vand. Der var 30 m sigt i vandet. Jeg var ude og snorkle en hel time.

En sidegade i byen. Der skulle nok ikke bruges flere sten - så resten blev smidt her.

En gadefejer kunne have gjort underværker.

Der var også en fodboldbane i byen. Egypterne går meget op i fodbold.

En af Moskeerne i Hurgarda. Der er 90 % muslimer og 10 % kristne, - så der er "kun" 8 millioner kristne.

Den eneste pyramide i Hurgarda.

Vejskilt i Hurghada. Det er da godt at de også skriver det i vores bogstaver.

Der var utroligt meget byggeri igang.

Dette er lige efter den flotte Marina. Der bor faktisk en i dette paphus. Godt det ikke regner så tit.

Ja bare fordi der er et fortov er det ikke sikkert at det er fremkomeligt. Dette er på vej hjem fra Marinaen.

Man kan ikke være i et arabisk land uden at se mavedans. Det var en del af et show en aften på hotellet.

Sidste aften spiste vi kamelkød sammen med et norsk par,- Sidsel og Ove fra Oslo, - som vi var kommet i snak med.

Ferie i Egyten

Den 13. januar 2011 tog vi afsted til Egypten i 8 dage.
Den er den koldelste tid i Egypten her i januar men temperaturen lå på de 20 - 25 grader i skyggen så det var meget bedre end sne og frost herhjemme.
Vandtemeraturen i Rødehavet,- som vi boede lige ud til her i byen Hurghada, - er næste ens hele året rundt, ca. 24 grader.
Vi nåede dog at få lidt regn den sidste dag, - men det er jo ingen nyhed når vi er på ferie. Det regner ellers næsten ikke i Egypten, - 96 % af landet er ørken.

Hurghada er delt op i flere bydele. Dels det nye Hurghada som er en turistby med velholdte bygninger og store hoteller og næsten ingen gadesælgere eller lokalbefolkning.
Så er der området hvor vi boede, hvor det vrimlede med gadesælgere og  taxier som ved dytteri forsøgte at få kunder. Det er en bydel med store kontraster fra det meget fattige til de store hoteller og indkøbscentre.
Derudover er der bygget en ny marina som også er for turister og med velholdte bygninger, - men kun lige til skellet, - så er det fattigdom igen. Der er meget politi men det er for det meste et såkaldt turistpoliti som simelthen skal passe på turisterne.

Man kan ikke bare køre fra en by og til en anden by. Det foregår i samkørsel og med registrering af alle køretøjer og igen når man kommer tilbage. Der er en masse kontrolposter og bevæbnede vagter ved alle veje der kommer på den hovedvej man køre på.

Det kan heller ikke anbefales at køre selv i Egypten. Vejene er ikke gode mange steder,- og det med at markere et hul i vejen eller et samenstyrtet brøndæksel, - som forøvrigt kan rage 30 cm op over vejbanen - er ikke nået til Egypten.
Derudover gælder reglen : Jeg dytter mest så jeg har forkørselsret. Afstanden til forankørende  er tit 20 til 30 cm og skal man ind til siden, så drejer man bare.

Fodgængerne går nu også bare midt på vejen hvis det nu er det man syntes. Det er også svært at komme op på fortovet da kanstenen tit er 30-40 cm høj og så er der måske store huller eller manglende dæksler. Hullerne er dog tit fyldt med affald, - så man slår sig sikkert ikke så meget hvis man skulle falde i.

Det er faktisk temmelig beskidt i Egypten. Man smider bare affaldet der hvor man står. Det er kun i turistområderne man rydder op.

Der er mange huse som ikke er bygget færdig. Nogle gange er det måske på grund af økonomi men det er nok mere fordi den Egyptiske lov siger at så længe huset ikke er helt færdigt skal der ikke betales ejendomskat.

En meget oplevelsesrig tur som klart kan anbefales.